• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Samlingslån, nu gäller det!

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Har Balanzia lösenkrav?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Ok, fick i alla fall nobben av Balanzia efter lite brevväxling. Orsaken är att jag redan har för höga lån i proportion till min årsinkomst.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Jag hade nog försökt Lendo då.
 
K

Kunnig

Gäst
Poäng: 0
Underskott av kapital är i sig av liten betydelse. Efter efter 15 FF någonstans sjunker dina möjligheter att bli beviljad ett lån. Det skiljer sig såklart från långivare till långivare, men rent generellt set är antal förfrågningar mycket starkt kopplat till dina möjligheter till lån.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Underskott av kapital är i sig av liten betydelse. Efter efter 15 FF någonstans sjunker dina möjligheter att bli beviljad ett lån. Det skiljer sig såklart från långivare till långivare, men rent generellt set är antal förfrågningar mycket starkt kopplat till dina möjligheter till lån.
Precis varje färsk ff är ju en potentiell bomb för långivare. Du kan ju ha fått ett jättelån som de inte ser än. Många ff överlag ger varningslampor. Stort underskott ska nog mest ses som en inkomstsänkare, vilket gör att överlevnadskalkylen blir sämre. Har man låg inkomst så kan det iförsig bli kännbart.

655321, hur ser din minskning i antal ff ut de närmaste 4 månaderna?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Frågan är dock var gränsen går Korpen, nekar bankerna vid 1 3 eller 5 färska förfrågningar...
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Frågan är dock var gränsen går Korpen, nekar bankerna vid 1 3 eller 5 färska förfrågningar...
Olika, är nog dagsform som gäller där. Därför bör man gå via förmedlare. Men över 10 känns som en magisk gräns. Men när det gäller beviljande är det kreditbetyget som är det viktigaste. Gällande sedan belopp är din inkomst minus ränteutgifter som är det viktigaste.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
ICA hade åtminstone tidigare en övre gräns på 5 förfrågningar - och av det kan man nog läsa sig till att många långivare har liknande gränser, om än inte lika hårda. Samtidigt har de flesta också övre gränser på hur stort underskott de tillåter i förhållande till årsinkomsten. Antagligen ligger de flesta i spannet 15-20%, men kan vara så lågt som 10%.

Så även om stort underskott eller antal förfrågningar inte alltid har stor inverkan på kreditbetyget så kan de innebära automatiskt avslag även om kreditbetyget är bra.
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Det verkar lite som att nån strategi är omöjlig i mitt fall. Hur jag än väljer så finns starka nackdelar och fördelar som spelar ut varandra.

Det enda som talar att jag faktiskt borde skicka iväg en ansökan till Lendo med mina 23 ff är att jag ändå inte klarar av att få ekonomin att gå runt sommaren ut. Juni är fortfarande hållbart då jag får tillbaka på skatten, men samtidigt som ytterligare ff försvinner så uppdateras underskottet då också.

Frågan är egentligen, finns det överhuvudtaget någon lånegivare därute som kommer bevilja mig en högre summa när jag redan har ca 270k i skulder på en årslön på 240k? Om inte så kan jag lika gärna köra rouletten hos Lendo och få det överstökat.

Egentligen behöver jag väl minst ca 100,000 kr för att kunna ta bort de värsta blancolånen och faktiskt kunna vänta ut resten av ff och samtidigt få det att gå runt i ett halvår, vilket är ungefär när de flesta ff försvinner.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp